Skip to main content

BMO ENTREPRENØR
KNYTTER NORGE SAMMEN

BMO er et landsomfattende selskap som har spesialisert seg på rehabilitering av infrastruktur innen samferdsel, og er en del av det nordiske industrikonsernet Endúr ASA. Endúr ASA er en ledende aktør i markedet for marin infrastruktur og løsninger til sjø- og landbasert oppdrettsnæring.

Historien til BMO strekker seg tilbake til 70 tallet og selskapet har vært igjennom flere milepæler for å komme dit vi er i dag. Disiplin, kvalitet og godt håndverk gjør oss til en aktør du kan regne med når det kommer til å knytte landet vårt sammen.

Vårt hovedkontor ligger i Kongsberg, men vi har også avdelingskontor i Bergen, Trondheim og Lysaker, samt flere prosjektkontor over hele landet. Bakgrunnen for dette er en idé om at geografisk fleksibilitet og sunn vekst skal prege prosjektporteføljen. Vi ønsker å være en aktør hele Norge kan lene seg på.

Kompetanse i BMO

BMO er en organisasjon bygd på kunnskap. Det er en av egenskapene som alltid gir oss størst konkurransefortrinn, og det trenger ikke være en stor hemmelighet, for det kan ikke kopieres over natten. Det å kunne tilby kundene våre en løsning uansett hvilken type utfordring de måtte ha er det som gjør oss til en av de mest foretrukne leverandørene innenfor våre fagområder. Ifra sjøen, inn på kaier, ute på veier, gjennom fjell, langs jernbanen, ute på broer, over dammer, inne i konstruksjoner, uansett hvilken type arbeider vi utfører og hvor vi befinner oss vil BMO arbeide for å tilby kundene våre et produkt som de kan være sikre på at vil fungere slik som avtalt.

Kunnskap er nøkkelen til utvikling, og utvikling er en del av vår kultur. Alle i BMO har muligheten til å lære noe nytt for å kunne utvikle seg selv og bli en enda sterkere del av bedriften. Om det er fag, ledelse, utstyr, kvalitet, miljø eller HMS så finnes det en opplæring som passer for de som ønsker det. Hos oss er ikke det bare en mulighet, det oppfordres til det.

Organisasjonsstyring og HMS

Ved ansettelse i BMO går man igjennom et ombordstigningsprogram som forteller om BMO sine mål, verdier, hvem vi er og ønsker å være, HMS, miljø og kvalitet. Våre underleverandører må også forplikte seg til BMO sin egenerklæring for å bekrefte at de følger BMO sine verdier og krav til adferd i våre prosjekter. Vi stiller også samme krav til våre leverandører ved innkjøp, og vi arbeider etter åpenhetsloven for å fremme virksomhetens respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Alle prosjekter som gjennomføres av BMO risikovurderes før oppstart og underveis i prosjektgjennomføringen. Dette gjøres sammen med de utførende og med våre kunder. De som gjennomfører arbeidene, er de som kjenner til risikoene og det er viktig at det finnes raske kanaler hvor vi kan gjøre endringer i prosjekter umiddelbart for å alltid øke sikkerheten for alle våre ansatte. Tilstedeværelse i prosjekt sammen med kundene våre er derfor viktig. Det er sammen man ser og kan gjøre tiltak for å forbedre anleggene for en trygg og effektiv gjennomføring.

Vi har krav i alle prosjektene våre om bruk av personlig verneutstyr. Dette er også noe alle får informasjon om som en del av vårt ombordstigningsprogram. Alt utstyr det er behov for skal finnes på anleggene, eller det skal være mulighet for å skaffe seg det før man går i gang med arbeidene sine. Vi har både arbeidsprosedyrer og HMS – instrukser som er tilgjengelig for alle våre ansatte. Dette innebærer sikkert bruk av arbeidsutstyr og beskrivelser for en korrekt arbeidsutførelse hver gang. For hvert prosjekt utarbeider vi beredskapsplaner, miljøplaner,  sikkerhetsdokumentasjon og viktige beskrivelser for den spesielle prosjektgjennomføringen.

Bærekraft og samfunnsansvar

BMO Entreprenør skal ta ansvar som en pålitelig aktør ved å drive prosjekter på en måte som gir positiv innvirkning på miljøet og reduserer negativ påvirkning. Vårt mål er å tilby løsninger og produkter som fremmer lavere bruk av energi, og har en større verdi for våre samarbeidspartnere.

BMO sitt samfunnsansvar har hovedfokus i hvordan vi gjennomfører prosjektene våre. All produksjon i BMO skal gjøres etter våre prinsipper om verdiskapning for samfunn og miljø. Vi skal tilby løsninger til våre kunder som er utarbeidet med tanke om at de skal være best mulig for miljøet. Vi skal tilby et sikkert arbeidsmiljø der alle skal føle seg trygge og likestilte. Vi skal fremme likestilling i ansettelser og arbeidsforhold.

Klimaendringer er en av de største utfordringene samfunnet må arbeide med nå og inn fremtiden. I BMO er bærekraft en del av virksomhetsfilosofien vår, og det skal reflekteres i større grad for hvert prosjekt vi gjennomfører. Miljøbeskyttelse, sosialt ansvar og økonomisk levedyktighet er tre av hovedområdene som skal ligge til grunn for videre utvikling av BMO, og noe som gjenspeiles i hvilke løsninger vi velger for å gjennomføre et prosjekt, vår utvikling som et selskap, både av de ansatte, vår bedriftskultur og maskinene vi benytter for å kunne utføre arbeidene våre.

FNs klimamål

FNs bærekraftsmål består av 17 mål og 169 delmål som er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. BMO har valgt ut 7 av disse målene som vi anser som spesielt relevante for vår organisasjon, og som er de punktene vi kan påvirke:

5. Likestilling mellom kjønnene

Anleggsdrift har vært en sektor som har bestått hovedsakelig av menn. Dette kan øke risikoen for diskriminering. BMO har egne bestemmelser for helse, sikkerhet og rettigheter som skal ivareta BMO sine ansatte og alle andre som samarbeider med BMO. All rekrutering, ansettelser og forfremmelser skal foregå likt for alle uavhengig av religion, alder, kjønn, seksuell legning, etnisitet, hudfarge eller annet mangfold.

8. Anstendig arbeid og økonomisk vekst

BMO skal legge til rette for at det gis mulighet for personlig utvikling ved å inkludere, motivere og øke kompetanse hos de ansatte. Alle som arbeider i BMO skal sammen arbeide mot et overordnet mål, samtidig som vi er en bedrift hvor det alltid er rom for individuelle mål. Våre arbeider med HMS skal sørge for et arbeidsmiljø som er helsefremmende, trygt, og som ikke eksponerer ansatte for helseskadelige arbeidsmiljøer som fører til varige skader.

9. Industri, innovasjon og infrastruktur

Kompetanseutvikling både innenfor konstruksjoner og miljø er et stort fokusområde for BMO. Ved å ha spesialisert oss på rehabilitering og brukonstruksjoner har vi ved flere anledninger gitt byggherre forslag på nye løsninger som betraktelig har redusert både forbruket av materiell og samtidig kostnaden. Dette er løsninger som både er besparende for byggherre og for miljøet. Dette er muligheter som har kommet fordi BMO har høy kompetanse og alltid er interessert i videreutvikling. Ved å involvere byggherre og konsulenter tidlig i produksjonen bidrar vi til klimavennlige løsninger og gode resultater for alle involverte.

12. Ansvarlig forbruk og produksjon

FNs mål er innen 2030 å redusere avfallsmengden betydelig gjennom forebygging, reduksjon, materialgjenvinning og ombruk Igjennom spesialisering og utvikling av nye innovative løsninger innenfor rehabilitering som er den vesentlige delen av BMO sin produksjon har vi blant annet redusert mengden prell i forbindelse med betongsprøyting, som igjen har redusert vår avfallsproduksjon. Rehabilitering av eksisterende konstruksjoner kan også forlenge levetiden med opptil 30 – 40 år til en betraktelig lavere kostnad enn rivning og bygging av nye konstruksjoner.

13. Stoppe klimaendringene

I BMO sitt klimaregnskap er bruk av diesel i biler og
anleggsmaskiner den største direkte kilden til utslipp, sammen med betongproduksjon. Det er flere tiltak som skal være med å bidra til at BMO reduserer utslippene i sine prosjekter. Muligheten for BMO å bidra i prosjekteringen har vist seg positivt for å kunne redusere de store utslippene i produksjonsfasen. BMO har allerede skiftet ut store deler av bilpark til elektriske biler. Flere av byggeplassene våre drives som fossilfrie byggeplasser og bruk av maskiner med biodiesel øker. BMO har et mål om å skifte ut hele bilparken til elektriske biler.

16. Fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner

Hele BMO sin organisasjon skal være bygd og bygges opp på god forretningsetikk. Vi forplikter oss til rettferdighet og likestilling. Alle samarbeidspartnere og ansatte skal behandles på samme måte.

17. Samarbeid for å nå målene

For å lykkes med FNs bærekraftsmål er samarbeidet mellom BMO og sine underentreprenører og byggherre svært viktig. Som leverandør i et konkurranseutsatt marked må man sammen utarbeide løsninger som vil være kostnadsbesparende for byggherre og for BMO som produsent.

Verdigrunnlag

Verdi for fremtiden

BMO skal rehabilitere infrastruktur innenfor samferdsel for de kommende generasjoner, og skape verdier for samfunnet, kunder, eiere og ansatte.

For BMO betyr verdi for fremtiden å ha kunnskapen til å lage et produkt som tåler påkjenningene ifra miljøet det står i. Helt ifra den dagen det ferdigstilles og med en intensjon om minst mulig vedlikehold inn i fremtiden. Dette betyr å ha evnen til å kunne forutse problemer som et produkt kan få en gang i fremtiden basert på utfordringer som enda ikke har oppstått. Infrastruktur i Norge må bygges og utvikles for å tåle noen av de tøffeste påkjenningene i verden, og med et miljø som stadig er i forandring er det viktig å forutse hva vi kan gjøre for å møte endringene på best mulig måte. Vi skal bygge produkter som er sterke nok til å ha en verdi også for fremtiden.

Utførelse

BMO skal rehabilitere infrastruktur innenfor samferdsel for de kommende generasjoner, og skape verdier for samfunnet, kunder, eiere og ansatte.

For BMO betyr verdi for fremtiden å ha kunnskapen til å lage et produkt som tåler påkjenningene ifra miljøet det står i. Helt ifra den dagen det ferdigstilles og med en intensjon om minst mulig vedlikehold inn i fremtiden. Dette betyr å ha evnen til å kunne forutse problemer som et produkt kan få en gang i fremtiden basert på utfordringer som enda ikke har oppstått. Infrastruktur i Norge må bygges og utvikles for å tåle noen av de tøffeste påkjenningene i verden, og med et miljø som stadig er i forandring er det viktig å forutse hva vi kan gjøre for å møte endringene på best mulig måte. Vi skal bygge produkter som er sterke nok til å ha en verdi også for fremtiden.

Fleksibilitet gir sunn vekst

Geografisk fleksibilitet og sunn vekst skal prege prosjektporteføljen. BMO skal ha en moderne og nisjetilpasset maskin- og utstyrspark

Norges mål er å redusere utslippet av klimagasser med 50 til 55 prosent innen 2030.
Klimaendringer har alvorlige konsekvenser. Oppvarmingen ventes å fortsette utover i
dette århundret. Det øker risikoen for ekstremvær, mer nedbør, oversvømmelser og
havforsuring. (Regjeringen.no)

Vår evne til å tilpasse oss geografisk, sammen med en spesialtilpasset maskinpark er ett av konkurransefortrinnene våre, men sammen med vår visjon om å skape en verdi for fremtiden handler det ikke lenger bare om effektiv ytelse. BMO har også et ansvar for en bærekraftig utvikling. Derfor investerer vi i nisjetilpasset utstyr som også passer inn i en grønnere fremtid. Miljøvennlige løsninger er en del av vår bedriftskultur, og vi skal være ledende i kvalitet, kostnadseffektivitet og miljøbevissthet.

Ansattfokus

BMO skal legge til rette for at det gis mulighet for personlig utvikling ved å inkludere, motivere og øke kompetanse hos de ansatte

Vi i BMO har en unik kompetanse innen betongrehabilitering, bruvedlikehold,
og spesialprosjekter på jernbane. Ved å tilrettelegge muligheter for ansatte,
bygger vi samtidig en innovativ bedrift som gjør oss konkurransedyktige og til en
ettertraktet leverandør i markedet. Evnen til endring er avgjørende for å holde seg
konkurransedyktige, og endring kommer igjennom kunnskap.

Nullvisjon

BMO skal systematisk jobbe mot et overordnet mål hvor vårt arbeid skal gjennomføres
uten skader på person eller miljø

Helse, miljø og sikkerhet er synonymt med anleggsbransjen. Alt arbeid vi gjennomfører skal være fritt for skader på person eller miljø. Dette er ikke kun en visjon, men et løfte og et ansvar som BMO arbeider med hver eneste dag. Arbeider med HMS skal være systematisk og målrettet. Arbeider man i BMO skal man kunne være sikker på at man kommer hjem ifra arbeidet uten skader. For å kunne oppnå dette har vi og arbeider alltid med utviklingen av sikkerhets og miljøprotokoller som er hensiktsmessige for driften vår.
Vi arbeider kontinuerlig med risikovurderinger, opplæring og bevisstgjøring blant våre ansatte. Våre team skal ha kunnskapen og ressursene for å indentifisere og håndtere mulige risikoer før de blir til en ulykke. Vi tror at åpenhet og samarbeid med kunder, leverandører og underentreprenører bidrar til et miljø som er i konstant forbedring.

Kundefokus

Kultivere åpenhet og ærlighet samtidig som vi skal utøve entreprenørskap og
kremmerånd

For å kunne lykkes som entreprenør er evnen til å skape gode kunderelasjoner helt
nødvendig. For å oppnå dette arbeider BMO på en åpen måte ved å kommunisere med
kunden om alle aspekter av prosjektene våre. En god kremmerånd innebærer å ha god
inntjening for seg selv, samtidig som man bidrar til kostnadsbesparelser for kundene våre igjennom innovative løsninger. Vi skal være pålitelige for kundene våre, slik at de kan forvente samme produktet hver gang, og være sikre på at vi kommer frem til de løsningene som er gunstige for både de og BMO.